JA Teline V - шаблон joomla Форекс
23
Wed, Oct

Ποντιακές συντάξεις

ΠΟΛΙΤΙΚΗ
Typography

Επιστολή

Προς τον Υπουργό Εργασίας, Κοινωνικής Ασφάλισης & Πρόνοιας
κ. Ιωάννη Βρούτση

Θέμα: «Διακοπή συντάξεων ανασφάλιστων υπερηλίκων ομογενών από τις χώρες της πρώην ΕΣΣΔ.»
Αξιότιμε κύριε Υπουργέ,

 

 

 

Απευθύνομαι δια της παρούσας μου επιστολής σε σας ζητώντας την ευαισθησία και την παρέμβασή σας για ένα μείζονος σημασίας ζήτημα με οικονομικές αλλά πρωτίστως κοινωνικές προεκτάσεις το οποίο ετέθη προς εμέ  ,δικαίως ,από την Συντονιστική Επιτροπή Παλιννοστούντων Περιφέρειας ΑΜ-Θ.
Τον κίνδυνο να χάσουν τη σύνταξη του ΟΓΑ αντιμετωπίζουν χιλιάδες ομογενείς από χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης .
Το τρίτο Μνημόνιο προβλέπει ότι από 1/1/2013 θα επανακριθούν όλοι οι συνταξιούχοι και βάζει νέες προϋποθέσεις για τη χορήγηση της σύνταξης, ανάμεσά τους και τον όρο να έχουν συμπληρώσει είκοσι χρόνια νόμιμης και μόνιμης κατοικίας στην Ελλάδα, πριν την κατάθεση των δικαιολογητικών. Υπολογίζεται ότι το 95% από τους περίπου 40.000 συνταξιούχους δεν πληρούν το κριτήριο  εικοσαετίας και θα χάσουν τη σύνταξη.
Όπως είναι γνωστό, με τη διάλυση της πρώην Ένωσης Σοβιετικών Σοσιαλιστικών Δημοκρατιών το 1991, ένας μεγάλος αριθμός Ελλήνων ομογενών από τις Δημοκρατίες εκείνες εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα. Αρκετοί από αυτούς βρίσκονταν ήδη σε προχωρημένη ηλικία και είχαν εργαστεί εκεί για δεκαετίες ολόκληρες. Η εργασιακή τους εμπειρία, ωστόσο, δεν αναγνωρίστηκε στην Ελλάδα, επειδή ακόμα δεν έχουν υπογραφεί οι σχετικές διμερείς συμβάσεις μεταξύ της χώρας μας και των χωρών προέλευσης των ομογενών αυτών, με αποτέλεσμα να μην θεμελιώνονται τα συνταξιοδοτικά τους δικαιώματα. Το ίδιο πρόβλημα αντιμετωπίζουν και οι ομογενείς εκείνοι, που εγκαταστάθηκαν στην Ελλάδα σε αρκετά μεγάλη ηλικία και μέχρι να γεράσουν εργάστηκαν εδώ για πολλά χρόνια, τα οποία όμως και πάλι δεν επαρκούν για τη θεμελίωση των συνταξιοδοτικών δικαιωμάτων.
Ήδη από το έτος 1982, πριν την εγκατάσταση των Ελλήνων ομογενών από την πρώην Σοβιετική Ένωση, στην Ελλάδα βρισκόταν σε ισχύ ο Νόμος 1296/1982 για την ασφάλιση ανασφάλιστων υπερηλίκων. Σύμφωνα με τις διατάξεις του Νόμου αυτού, στον Οργανισμό Γεωργικών Ασφαλίσεων (ΟΓΑ) είχε δημιουργηθεί ειδικός λογαριασμός, από τον οποίο χορηγείται μηνιαία σύνταξη και υγειονομική περίθαλψη σε ανασφάλιστους Έλληνες υπηκόους και ομογενείς, που μένουν μόνιμα στην Ελλάδα, εφόσον πληρούν τα ηλικιακά και εισοδηματικά κριτήρια του Νόμου. Τα τελευταία χρόνια το ύψος της μηνιαίας αυτής σύνταξης ανέρχεται στο ποσό των τριακοσίων σαράντα πέντε (345) ευρώ. Στις διατάξεις του Νόμου αυτού έχουν υπαχθεί και οι ως άνω ομογενείς, οι οποίοι έχουν συμπληρώσει το 65ο (και από φέτος το 67ο) έτος της ηλικίας τους, δεν έχουν δικαίωμα συνταξιοδότησης από κανένα άλλο ασφαλιστικό φορέα και στερούνται άλλων εισοδημάτων.
Με το άρθρο 1 παρ. ΙΑ του Νόμου 4093/2012 (ΦΕΚ Α 222/12.11.2012) για την «Έγκριση Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2013-2016», μια από τις προϋποθέσεις που τέθηκαν για τη χορήγηση της εν λόγω σύνταξης στους ανασφάλιστους υπερήλικες και, κατά συνέπεια, και για την ιατροφαρμακευτική περίθαλψή τους είναι η μόνιμη και νόμιμη διαμονή τους στην Ελλάδα τα τελευταία είκοσι (20) έτη πριν την υποβολή της αίτησης για συνταξιοδότηση. Σύμφωνα με ρητή πρόβλεψη της ίδιας παραγράφου, με το κριτήριο αυτό επανακρίνονται από 1.1.2013 και όσοι έχουν ήδη καταστεί συνταξιούχοι.
Κατόπιν των ανωτέρω, καθίσταται σαφές ότι αν εφαρμοστεί η διάταξη αυτή, η τεράστια πλειοψηφία των υπερήλικων ομογενών θα απολέσει τη σύνταξη αυτή, αλλά και την ιατροφαρμακευτική περίθαλψή τους, αφού ακριβώς πριν από είκοσι χρόνια είχε μόλις ξεκινήσει και η μαζική μετανάστευση των ομογενών αυτών στην Ελλάδα. Με τον τρόπο αυτό, οι εν λόγω υπερήλικες καταδικάζονται όχι μόνο σε φτώχεια και ανέχεια, αλλά σε πραγματική εξαθλίωση ή και θάνατο, αφού δεν διαθέτουν κανένα άλλο εισόδημα για να εξασφαλίσουν την επιβίωσή τους.
Όμως, η νέα αυτή διάταξη νόμου δεν είναι μόνο κοινωνικά άδικη, αλλά και παράνομη ως αντισυνταγματική. Πρώτον, γιατί αντίκειται στο άρθρο 21 παρ. 4 του Συντάγματος, σύμφωνα με το οποίο το κράτος παίρνει μέτρα για την προστασία του γήρατος. Και δεύτερον, γιατί αντίκειται και στο άρθρο 4 του Συντάγματος για την ισότητα των Ελλήνων ενώπιον του νόμου. Η αναφορά στο νόμο περί εικοσαετούς παραμονής  στην χώρα συνιστά μια σαφέστατη αντισυνταγματική διάκριση μεταξύ Ελλήνων πολιτών, καθώς διακόπτονται φωτογραφικά μόνο οι συντάξεις των ανασφαλίστων υπερηλίκων από την πρώην ΕΣΣΔ.
Είναι προφανές ότι με τη νέα διάταξη στοχοποιείται η ευπαθής αυτή ομάδα των υπερήλικων ομογενών και θυσιάζεται βάναυσα στο βωμό της δημοσιονομικής προσαρμογής. Στην Περιφέρεια ΑΜ-Θ η παραπάνω ρύθμιση θα δημιουργήσει ζωτικά προβλήματα επιβίωσης σε πολλές εκατοντάδες συμπολίτες μας. 
Μια άλλη προϋπόθεση, που τέθηκε με τον εν λόγω νόμο, είναι να μην λαμβάνουν ή και να μην δικαιούνται οι ίδιοι σύνταξη από οποιονδήποτε Φορέα Κοινωνικής Ασφάλισης ή το Δημόσιο στην Ελλάδα ή το εξωτερικό, ανεξαρτήτως ποσού. Ελάχιστοι είναι οι ομογενείς υπερήλικες που λαμβάνουν σύνταξη από τη χώρα προέλευσής τους, ενώ αρκετοί είναι εκείνοι που μπορεί και να τη δικαιούνται, αλλά δεν τη λαμβάνουν. Σε κάθε περίπτωση η σύνταξη αυτή στις χώρες της πρώην Σοβιετικής Ένωσης κυμαίνεται γύρω στα πενήντα με εκατό ευρώ το μήνα, ποσό που σε καμία περίπτωση δεν επαρκεί για να καλύψει τις στοιχειώδεις βιοτικές ανάγκες τους στην Ελλάδα. Έτσι, είναι άδικο και παράλογο να στερείται κανείς τη σύνταξή του στην Ελλάδα, μόνο και μόνο επειδή λαμβάνει ή δικαιούται να λαμβάνει μια πενιχρή σύνταξη από τη χώρα προέλευσής του. Είναι προφανές ότι το πνεύμα και ο σκοπός του νομοθέτη περί αποφυγής καταβολής διπλών συντάξεων κινείται προς τη σωστή κατεύθυνση, όταν όμως πρόκειται για συντάξεις που ανέρχονται σε υψηλά επίπεδα και υπερβαίνουν το ποσό της ελάχιστης σύνταξης που χορηγείται από τον ΟΓΑ. 
Τέλος, ο νόμος προβλέπει ότι το συνολικό ετήσιο ατομικό φορολογητέο εισόδημά, καθώς και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημά δεν πρέπει να υπερβαίνει το ποσό των τεσσάρων χιλιάδων τριακοσίων είκοσι (4.320) ευρώ. Το εισοδηματικό κριτήριο υπήρχε και πριν την εν λόγω τροποποίηση, και ασφαλώς θα πρέπει να εφαρμόζεται για κάθε κοινωνική παροχή του κράτους. Όμως, η εφαρμογή του στην πράξη κατέστη προβληματική μετά τη θέσπιση των αυστηρών τεκμηρίων για τη φορολογία εισοδήματος. Όπως είναι γνωστό, στα πλαίσια του προγράμματος για την στεγαστική αποκατάσταση τους, πολλοί ομογενείς αγόρασαν ή έχτισαν οι ίδιοι την πρώτη τους κατοικία με δάνεια από τράπεζες, τα οποία θα αποπληρώνουν για πολλά χρόνια ακόμη. Το τεκμήριο για την κατοικία αυτή, μαζί με το τεκμήριο διαβίωσης των 3.000 ευρώ, δημιουργεί ήδη ένα πλασματικό φορολογητέο εισόδημα, το οποίο δεν ανταποκρίνεται καθόλου στα πραγματικά εισοδήματα των υπερήλικων αυτών προσώπων, αλλά έχει ως αποτέλεσμα να μην τους χορηγείται ή και να διακόπτεται η σύνταξη τους.
Επίσης, μέχρι την εν λόγω τροποποίηση και σύμφωνα με ρητή διάταξη νόμου, για το εισοδηματικό αυτό κριτήριο δεν λαμβάνονταν υπόψη τα βοηθήματα ή άλλης μορφής οικονομικές ενισχύσεις που χορηγούνται σε αναξιοπαθούντα πρόσωπα από τα ειδικά προγράμματα του Υπουργείου Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης ή οποιουδήποτε άλλου φορέα. Με το νέο καθεστώς όμως λαμβάνεται υπόψη και το απαλλασσόμενο ή φορολογούμενο με ειδικό τρόπο εισόδημα, και κατά συνέπεια και το επίδομα αναπηρίας που ενδεχομένως να λαμβάνει κάποιος από τους υπερήλικες αυτούς από τη Διεύθυνση Πρόνοιας. Το επίδομα αυτό χορηγείται σε ανθρώπους με ποσοστό αναπηρίας από 67% και άνω, οι οποίοι πραγματικά έχουν αυξημένες ανάγκες φροντίδας και διαβίωσης, και τις περισσότερες φορές έχει προσωρινό χαρακτήρα, αφού χορηγείται για χρονικό διάστημα ενός ή δύο ετών. Για τους λόγους αυτούς, που είχαν οδηγήσει και αρχικά στην ως άνω εξαίρεση, το επίδομα αναπηρίας δεν θα πρέπει να λαμβάνεται υπόψη για τον υπολογισμό του εισοδήματος, ώστε να μην αποτελεί κώλυμα για τη συνταξιοδότηση του ανασφάλιστου υπερήλικα. 
Κύριε Υπουργέ,
Η εφαρμογή του νόμου αυτού θα οδηγήσει σε οικονομική εξαθλίωση χιλιάδες συμπολίτες μας που με την παρουσία τους στην Ελλάδα την μπολιάσανε με ζωντάνια και δυναμισμό. Θα ήταν εθνική τραγωδία η περιθωριοποίηση τους για αυτό και σας ζητώ να αξιολογήσετε το ζήτημα ως μείζονος σημασίας και να προχωρήσετε στις αναγκαίες ενέργειες που θα αποτρέψουν την εξέλιξη αυτή.
Σας ευχαριστώ εκ των προτέρων για την ανταπόκρισή σας.

Με εκτίμηση
Ο Περιφερειάρχης
Ανατολικής Μακεδονίας-Θράκης

Αριστείδης Γιαννακίδης

www